Camping Stoja

Camping Stoja – Pula på Istrien

Endelig nåede vi frem til campingpladsen efter en udfordrende tur gennem Slovenien/Kroatiens paskontrol. Der var lang kø og selve kontrollen foregik på toppen af en stejl bakke, så der var megen igangsætning op ad bakke og det er ikke noget der er rart med campingvogn bagpå.

Der er ingen reception, kun en bygning med to luger, en til tjek-ind og en til tjek-ud. Der er ingen turistinformation. Der er gratis wifi ved tjek-ind/ud-bygningen og ved restauranten midt på pladsen.

Det er der rigtig mange der benytter sig af, så derfor kan det være lidt vanskeligt at komme på og forbindelsen er langsom.

Stoja er en meget stor plads, hvor pladserne er af forskellige størrelse. Der er skygge- og solpladser.

Det lykkedes os at få plads nr. 220 på vestsiden, helt ned til vandet, kun adskilt af et stålhegn. Udsigten var superb, skygge om morgenen og solnedgang om aftenen. Dog skulle vi helt ud på sydspidsen for at se solen gå ned i havet.

Langs vest og østsiden ligger pladserne på rimelig jævnt terræn, men på sydspidsen er der meget kuperet og meget skråt og en del af pladserne er vanskelige at komme til med campingvogn.

Der er flere sanitetsbygninger med varmt vand om morgenen og kuldslået om aftenen, dette gælder også opvaskevandet. Rengøringen er ok, dog er forholdene ikke de bedste.

Der er ekstremt tørt på pladsen. De få "grønne" planter der er, får aldrig vand og ser også ud derefter. Der er fyldt med nåletræer og deres nåle danner tæpper på jorden.

Ved indgangen ligger der en slags snackbar med lette retter. Kvaliteten på maden kender vi ikke, da vi ikke spiste der.

Midt på pladsen ligger en restaurant med underholdning om aftenen. Maden er turistmad og ikke særligt veltillavet.

Adriaterhavet er simpelthen bare skønt at bade i, det er varmt og helt specielt. Det er lidt ærgerligt at det er stenstrande, så de indbyder ikke ligefrem til at ligge på stranden, medmindre man medbringer en madras eller drømmeseng.

Vi købte badesko der sidder fast på fødderne, så er stenene bedre at stå fast på i vandet. Der ligger et par souvenirbutikker lige udenfor campingpladsen og de sælger masser at badesko til omkring 50 kr. pr. par. Der er et ok supermarked, hvor der er lidt at vælge imellem. Priserne hører dog til i den høje ende. Især vand er dyrt i forhold til Tyskland/Østrig/Italien, 1 1/2 l med brus koster 9 kr. Priserne på Istrien er 30-40% dyrere end resten af Kroatien.

Pladsen ligger rigtig godt i forhold til byen Pula, hvor der er ca. 3 km. på gåben. Det er en meget kedelig tur gennem et industrikvarter og uden noget pænt at kigge på. Vi valgte også at tage bussen hjem. Den holder lige udenfor campingpladsen.

Pula er turistpræget med mange souvenirbutikker og café/restauranter. En dag i byen var rigeligt til os.

Nationalparken Plitvice http://www.np-plitvicka-jezera.hr/en/ ligger ca. 4 timers kørsel derfra. Vi stod tidligt op og satte kursen mod parken. Vi havde på forhånd aftalt at hvis vi ikke gad køre tilbage, ville vi bare finde en overnatning i nærheden af parken. Det vrimler med privat indkvartering, jo nærmere vi kom parken jo flere muligheder var der.

Selve parken var en skuffelse for os. Vi havde nok også skruet forventningerne højt op på forhånd. Bevares, der er da pænt og det er da muligt vi var der på den forkerte årstid, så det ikke var så fantastisk prangende som vi havde regnet med.

Vi havde heller ikke forudset at der var så mange mennesker. Vi gik i gåsegang rundt på stierne og der var ikke nogen steder hvor vi kunne stoppe op og nyde stilhed og udsigt. Der er forskellige ruter at vælge imellem og der er små færger der sejler rundt på søerne. Vi opgav dog at se det helt store vandfald, da den færge vi skulle med havde en ventetid på min. 2 timer og da havde vi gået rundt i 5 timer og blev enige om at vi havde set det vi skulle og kørte derfor hjem til Pula igen.