Camping Europa

Pyha, sikke dog nogle veje de har i Ungarn. Meget hullet og ujævne, især omkring jernbaneoverskæringer og stoplys er der store huller. Vi var knap 6 timer om at tilbagelægge 385 km. Vi landede på Camping Europa (Hedder nu Pelso Camping Alsóörs) http://pelsocamping.hu/dk/ ved Balatonsøen og her fik vi vores forudbestilte plads nr 76, der har udsigt over søen. Parcellen er kun 70m2, så vi kunne ikke holde med hele fronten ud mod søen. Der var heller ikke plads til bilen, den parkerede vi ved toiletterne. Vi anbefaler plads nr 800, da den er stor og der er plads til det hele.

Campingpladsen er stor. Toilet/bad-forhold er mildest talt elendige, der er beskidt og masser af skimmelsvamp. Der lille en lille købmand med begrænset udvalg, dog kan man købe ind til et måltid mad. Inde på pladsen ligger der en slags grillbar, med pizza, burger, kebab osv. Da vi ikke prøvede at spise der, kender vi ikke kvaliteten.

Receptionen har kun åbent 8-13 og 15-18. Der kan tjekkes ind alligevel, der står nogle unge mennesker ved indgangen som skal holde styr på hvem der kører ud/ind og de tager imod når man kommer. Nogle af dem virker dog lidt ligeglade.

Vandet i søen er dejligt friskt (læs halvkoldt)med sandbund, vandet er totalt uklart om bunden kan ikke ses. Det siges at der er søslanger, vi opdagede dog ikke nogen.

Lige udenfor pladsen ligger der 3 restauranter og en lidt større købmand, men der var udvalget også begrænset. Vi handlede i Füred (5-6 km), hvor der ligger en Tesco og Spar mm. Der ligger dog et minimarked ca. 2 km væk. Der er Wi-Fi mod betaling ca. HUF2400 for 4 timer.

Vi spiste på Rezeda, som er en af restauranterne der ligger lige uden for pladsen, et par gange. Der er danske menukort og maden rimelig god. Værtsparet taler dansk og er rigtig søde.

Området omkring pladsen er perfekt til cykelture. Vi cyklede til Tihany (18km) http://www.hungary-tourist-guide.com/tihany.html , som er en hyggelig lille by der ligger på ”halvøen” der kan ses fra pladsen.

I byen er der masser af keramik og souvenirs og hyggelig spisesteder og der er en fantastisk udsigt over søen. Der ligger også et kloster, som vi dog sprang over.

På vej hjem, cyklede vi gennem Füred, som er en decideret turistby med souvenirs, souvenirs, souvenirs og spisesteder, spisesteder og spisesteder.

Vi besøgte et par vinbønder og blev meget overrasket over at ungarerne faktisk fremstiller fremragende vine.

Den ene vinbonde Jásdi http://jasdipince.hu/?en_start-page,7 ligger 3,5 km fra pladsen og vi cyklede derop, skøn tur.

Det var en dejlig oplevelse. Vi havde regnet med at spise aftensmad deroppe, men de har ikke noget køkken. Vi kunne dog bestille et fad med forskellige oste, skinke og hjemmebagt brød og det smagte ganske dejligt. Vi bestilte vinen glasvis á 10cl til ca. kr. 8 og fik smagt på en fantastisk god rosé, hvid og rødvin. Der var en smuk udsigt over Balatonsøen og personalet samt en af ejerne, var supersøde og gode til at fortælle om vinen.

Den anden vingård Söptei http://www.sopteipince.hu/ ligger 5,5 km fra pladsen og blev ligeledes besøgt på cykel.

Dette var dog en ganske anden oplevelse. Her kan bestilles mad og den ene af os var tilfreds og den anden ikke. Vi bestilte et par glas boblende rosévin, der blev skænket lidt op glassene og flasken stillet på bordet. Det skal lige siges at på vinkortet stod der glasvis á 10 cl og det var det vi pegede på ved bestillingen. Vi fik fortalt at vi kun ønskede glasvis og flasken blev fjernet. Ydermere skulle det være en årgang 2011, men vi fik 2013 og da vi spurgte hvorfor, svarede de at den havde de ikke. Nu er det jo ikke fordi vi er de store vinkendere, men vi ville godt have fået det oplyst ved bestillingen, så vi evt. kunne have bestilt en anden.

De næste par glas var hvid og rødvin. Tjeneren spurgte om det også var glasvis og det kunne vi kun bekræfte. Alle vinene smagte dejligt. Udsigten er også over søen, men der er nu langt hyggeligere hos Jásdi. Da vi fik regningen, havde de taget dobbelt op for hvid-og rødvinen og forklaringen på dette var at vi havde sagt ja til det var glasvis og det var mere end 10cl, hmm. Nu kostede det jo ikke alverden, men det var en underlig service at tilbyde.

En af dagene tog vi en tur til Budapest. Vi tog toget som kører 2 km fra pladsen. Turen er på 125 km, tager 2 timer og koster HUF 5450 (ca. kr. 130) for 2 personer hver vej.

Vi besøgte udsigtspunktet, som er en borg der ligger højt oppe i Buda med udsigt over Pest, og gik rundt i gaderne en 4-5 timer. Budapest er ikke noget for os, vi synes det er en kedelig by og der er ikke rigtig noget at kigge på. Alting er mindst dobbelt så dyrt i Budapest, i forhold til Balaton.

Resten af ugen gik med ren afslapning, badning og små hyggegåture.